Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Metalen Mark ov Holland

Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 18
76
Heidense wetenswaardigheden / Human Odyssey
« Gepost op: oktober 28, 2015, 09:27:21 pm »
Zoals ik wel vaker heb laten blijken ben ik een 'aanhanger' ben van comparatieve mythologie; het vergelijken van verschillende mythologieën (en andere zaken uit verschillende religieuze stromingen) teneinde een beter en meer volledig beeld te krijgen van de werkelijkheid vanuit spiritueel oogpunt; kennelijk ben ik niet de enige: de Engelsman Simon E. Davies heeft een Facebookpagina waarop hij allerlei e-posters publiceert (waaronder de eerder al eens onder de aandacht gebrachte evolutionaire religieboom). De Facebookpagina van Davies heet Human Odyssey.

Op de meeste posters wordt één specifiek thema weergegeven en is daarbij voorzien van afbeeldingen uit verschillende tradities, op andere posters gaat hij op grafische wijze in op één stroming of traditie.   

Hier vind je een doorverwijzing naar de Human Odyssey FB-pagina en onder Foto's vind je de posters; tussen de posters staat ook een fraaie, overzichtelijke versie van Yggdrassil.
   

77
Heidense wetenswaardigheden / Re: Loki
« Gepost op: oktober 28, 2015, 07:21:29 pm »
Wat me gisteren, na het plaatsen van mijn vorige reactie, ook nog te binnen schoot is dat er ook wel een duidelijke overeenkomst bestaat tussen Krishna en Wodan-Óðinn: legeraanvoerder! Krishna is een belangrijke maarschalk aan de zijde van de Pandava tijdens de Kuruksetra-oorlog en Wodan-Óðinn is de meest genoemde aanvoerder van het Wilde Heer. Op zichzelf speelt Krishna in de Mahabarata wel een trickster-achtige rol omdat hij zijn eigen volgelingen ter beschikking stelde aan de uiteindelijke verliezers.

78
Heidense wetenswaardigheden / Re: Loki
« Gepost op: oktober 27, 2015, 10:25:26 pm »
Het ziet er naar uit dat ik hier op een goeie plek zit als ik meer informatie zoek over het heidendom! ;) Ik blijf maar nieuwe dingen leren in een korte tijd. Binnenkort maar eens even bijlezen aan al het bron-materiaal.
...
Ik raak nu wel benieuwd naar de Keltische mythen.. deze zijn voor mij altijd enorm obscuur gebleven omdat ik echt niet op goeie bronnen kwam. Toch maar eens gaan uitzoeken wat mijn vriendin er nu van weet. Ze heeft volgens mij vooral de linguistische kant gehad; Oud Welsh.
Je moet zelfs een beetje uitkijken dat je niet 'verzuipt' in de hoeveelheid. Het ene moment denk je dat de geschiedenis ons bijna niets heeft nagelaten, het andere moment voel je je als een tuinman in een compleet door teksten overwoekerde literatuurtuin.
Als je vriendin Oud-Welsh gehad heeft dan heeft ze waarschijnlijk ook wel iets over die Taliesin gehad; toch wel een kernfiguur in de Keltische mythografie.   
Citaat
Gezien veel van deze scholen (ook de scholen binnen het Hindoeisme) dateren tot voor Christus (een jaar of 500), rijst bij mij vooral de vraag op of deze ontwikkeling en vertakking van scholen binnen het Europees heidendom ook bestaan heeft.
...
Ik ben het wel met je eens dat veel van deze metafysica zo goed als stil gestaan heeft de afgelopen 1500 jaar, of geassimileerd is door de heersende Abrahamitische tradities, of verlaten is/verloren gegaan is. De overdracht van metafysische tradities vereist toch een soort.. religieuze elite die zich hierop kan toespitsen. Als dat allemaal in het geheim moet, eeuwenlang, met tussendoor de nodige heksenjachten... Er zijn veel resten overgebleven, ook in Nederland.. maar het is of gekerstend of verworden tot weinig meer dan een ritueel (krachtig in vorm om te blijven bestaan).
Ik zie het een beetje zo: wij kijken vanaf een betrekkelijk grote geografische en culturele afstand naar de zuid-Aziatische, dharmische wereld zodat het ons voorkomt alsof zij een enorm gedifferentieerde, kleurrijke en veelzijdige spirituele wereld kennen en wij totaal niet. Het is echter wel zo dat onze Europese wereld een vrij aardige diversiteit aan oudere religies kent, die in meer of mindere mate aan elkaar vast zitten (zoals de dharmische stromingen dat onderling ook doen). Een kort, incompleet, overzicht van de Europese polytheïstische stromingen: Greco-Romeins, Noords-Germaans, Keltisch, Slavisch, Fins-Oegrisch en Baskisch. Volgens een aantal schrijvers (zoals de negentiende-eeuwer Rydberg) genieten de Europese stromingen een gemeenschappelijke oorsprong; je zou ze dus als een groot organisch samenhangend geheel kunnen opvatten. Als je vervolgens 'uitzoomt' dan zie je dat de variatie eigenlijk best groot is. Het kan zeker zijn dat de dharmische wereld een grotere spirituele variëteit kent maar het is hier weldegelijk minder karig dan het aanvankelijk lijkt. Hetzelfde kan wellicht gesteld worden over de Chinese landstreken en het Nabije Oosten.

Over die metafysische tradities en ontwikkeling: het komt me voor dat in de Middeleeuwen onze Europese voorgangers zich met name met alchemie en allerlei abrahamistische mystiek bezighielden, zoals Kabbalah, en minder met de spirituele achtergrond uit de polytheïstische traditie(s). Anderzijds zijn, juist tijdens de Middeleeuwen, wel een hele berg aan fabels en sprookjes ontstaan waarin vaak een voortzetting van oudere archetypische thema's en motieven aangetroffen kan worden (wellicht moet je daartoe de Aarne-Thompson index eens bekijken). Ikzelf ben ervan overtuigd dat die archetypen wat dieper in het mens-zijn geworteld zijn en dat deze daardoor eigenlijk altijd weer de kop op zullen steken, dus: of de metafysische verhandelingen nu van abrahamistische of van origineel heidense oorsprong zijn, de kern is uiteindelijk gelijkwaardig. Op gelijkaardige manier zie ik overlaps in metafysische systemen als kabbalistiek en Noords-Germaanse kosmogonie (trouwens ook met Qi-Gong, Tantrisme en Jungiaans-Freudiaanse psychologie).   

Citaat
Het oorspronkelijke Hindoe pantheon (de Vedas zelf) dateert terug tot bijna 2000 BC. De Vedische periode strekt vervolgens bijna een millenium, gedurende de overgang van de Bronstijd naar de IJzertijd. De historische kennis van Europa begint volgens mij pas voornamelijk pas rond de jaartelling (de Griekse culturen even daargelaten).
Het lijkt er inderdaad op dat de Europese volkeren aanzienlijk minder geschiedschrijving hebben nagelaten, vermoedelijk door een aantal volksverhuizingen, oorlogen en dergelijken (en wellicht een gebrek aan algemeen gebruikt schrift). Het lijkt er ook op dat Europese volkeren wat langer (semi)nomadisch zijn geweest en dat grote nederzettingen niet of nauwelijks bestonden.
De kennis over oudere Europese geschiedenis is dus met name van spaarzame archeologische aard, ik denk daarbij aan bijvoorbeeld aan Arkaim-nederzetting en de Kurgans.

79
Heidense wetenswaardigheden / Re: Loki
« Gepost op: oktober 27, 2015, 05:47:04 pm »
Dit viel mij ook op, al heb ik soms mijn twijfels bij de reden hiervan. Wat wij weten van de Europese goden is voornamelijk anti-Europese propaganda (Romeins of Christelijk), of archeologische vondsten die geïnterpreteerd worden met een moderne bril.
Op zich denk ik dat wel meevalt met die bronnen. Met name de Scandinaviërs en Ieren hebben behoorlijk wat niet-christelijke teksten geproduceerd, verder bestaat er natuurlijk ook nog syncretische literatuur zoals het Britse Matière de Bretagne en de Noorse Riddarasögur.
Bij de Scandinavische teksten denk ik, met name, aan de verzamelingen Fornaldarsagaer en Kongesagaer. Bij de Ierse teksten denk ik bijvoorbeeld aan de Ulster Cycle (ofwel 'an Rúraíocht' in het Keltisch) en de Lebor Gabála Érenn. De datering van de teksten loopt sterk uitéén maar de claim is dat veel verhalen al behoorlijk wat ouder zijn, zoals bijvoorbeeld bij de Ulster Cyclus het geval schijnt te zijn. 

Citaat
Ik acht de kans niet onwaarschijnlijk dat het Europese Heidendom een net zo'n kleurrijk en diepgaand pantheon had, en dat deze archetypen dus ook een stuk verder uitgewerkt waren dan wij vandaag de dag hebben kunnen achterhalen.
Het kan ook zijn dat het Hindoeïsme inderdaad een iets andere kant op gegaan is, en dat de ontwikkelingen van de archetypen later ontstond, of dat het huidige Hindoeïsme voortgekomen is uit een hevig syncretisme tussen de Arische cultuur en de inheemse Indus culturen, waardoor veel van deze figuren andere aspecten kregen.
Dat zou inderdaad kunnen, toch was het Hindoe-pantheon niet altijd zo uitgebreid als het nu is: het zuivere Vedische pantheon is beperkter dan de huidige collectie. Het verschil zit 'm, denk ik, in het feit dat de Hindoes een langere onafgebroken traditie kennen terwijl wij hier zeker tien eeuwen (afhankelijk van de kersteningslocatie en het tijdsgewricht waarbinnen dat plaatsvond) van abrahamistisch-monotheïstische dominantie hebben gekend; alhoewel de christelijke soep kennelijk niet zo heet gegeten lijkt te zijn geweest als wel gedacht wordt (neem de invloed van de Ottoonse keizers).

Het lijkt erop dat de traditie in Azië de 'extra tijd' gebruikt heeft om allerlei zaken aangaande de beleving  te verfijnen, met allerlei lokale en regionale goden en riten als resultaat (en wellicht met invloeden van residuen uit de originele Indusculturen). Verder lijken de inwoners van de zuid-Aziatische landen bijzonder goed te zijn geworden in het zich laten overheersen door buitenstaanders zonder de eigen tradities op te offeren (overheersing door onder andere de Seleuciden, Mughals en de Britten); sterker nog: in de loop der eeuwen heeft de dharmische geloofswereld vier(!) afzonderlijke bijkomende religies voortgebracht (Boeddhisme, Sikhisme, Jaïnisme en Ayyavazhi), inclusief allerlei lokale variëteiten.   

80
Heidense wetenswaardigheden / Re: Loki
« Gepost op: oktober 26, 2015, 11:13:43 pm »
Volgens mij deel ik je beeldvorming aangaande de volgorde van gelaagdheid in goddelijkheden in relatie tot de band tussen mens en natuur.

Over die Hindoegoden heb ik nog een aanvullende opmerking: ben je bekend met de hermafroditische avatar van Shiva die Ardhanarishvara genoemd wordt? Die doet me sterk denken aan Loki wegens de door jou reeds genoemde genderfluïditeit. Ik ben het wel met je eens dat Krishna trickster-achtige eigenschappen heeft maar de andere avatars van Vishnu, zoals (Parashu)Rama of Narasimha, komen op mij bepaald niet over als tricksters.
Loki kent natuurlijk ook meerdere 'avatars', zoals Lóðurr (in de rol van creatiegodheid), als een merrie (moeder van Sleipnir) of als een zalm. In deze zin zie ik ook wel overeenkomsten met de mythische Welsh-Keltische bard Taliesin die in een soort voortdurende verschijningsvorm-achtervolging verwikkeld is met de tovenares Ceridwen (die worden dus ook als een soort lineair-cyclische veranderingsgodheden beschouwd).

In de vergelijking met Hindoegoden is het me overigens wel vaker opgevallen dat de Europese godheden meestal een andere verzameling aan archetypische eigenschappen per godheid bezitten dan hun Vedisch-Indisch neven. Op zich zijn de eigenschappen wel dezelfde maar deze lijken zich in andere combinaties te manifesteren. Neem bijvoorbeeld de koppeling van dichtkunst aan zowel Brahma als aan Wodan-Óðinn terwijl de krijger-monniken en hun extatische rituelen zowel met Shiva-Rudra alsook met Wodan-Óðinn geassocieerd zijn; anderzijds hangt een aspect als de jacht (daarmee niet verwijzende naar de "Wilde Jacht" want dat is een bovennatuurlijk leger) binnen het Hindoeïsme ook met Shiva-Rudra samen terwijl dit in Noords-Germaanse context expliciet in een aparte godheid wordt verbeeld: Wulder-Ullr.   

Toevoeging: die karmaschendende (of taboedoorbrekende) acties zijn in Keltische mythen ook van groot belang, daarin heet een 'karmisch' verbod een geis; deze geisa kunnen binnen het Keltische beeld echter sterk per persoon verschillen (vaak door goddelijke zegening of vervloeking). Helden ontstaan in de Keltische mythologie vaak doordat een geis gebroken wordt en de persoon in kwestie allerlei acties moet ondernemen om het geheel weer 'recht te brijen'. 
Voorts wil ik nog toevoegen dat we wel steeds in ons achterhoofd moeten houden (spreekwoordelijk gezien dan) dat dualistische begrippen als goed en kwaad in de absolute zin des woords van origine eigenlijk niet echt Europees lijken te zijn maar zeer waarschijnlijk via het Christendom en het latere Jodendom uit het Zoroastrianisme afkomstig zijn, daarin respectievelijk vertegenwoordigd door Ahura Mazda en Angra Mainyu (alhoewel daarbij ook vaak weer een link met het Hindoeïsme gelegd wordt).
   

81
Heidense wetenswaardigheden / Re: De oorsprong van onze cultuur en beschaving.
« Gepost op: oktober 26, 2015, 09:33:57 pm »
Veel van de grootste culturen in de Levant schijnen taalkundig verwant te zijn aan de Europese culturen, en veel van de theologische ideeën en ontwikkelingen lijken een soort mix te zijn van ontwikkelingen aan beide kanten van de Levant; Vedisch India en Arisch Iran tegenover Greco en Baltisch Europa.
Op basis van schriftsoorten kun je dit inderdaad wel vermoeden, de bestaande semantische kloof die bestaat tussen Semitische talen en zaken als Oudnoors of Slavisch maakt één-en-ander echter weer wat minder aannemelijk. Taalsyntactische overeenkomsten tussen Sanskriet en de Europese en Iraanse talen zijn wel vaker aannemelijk gemaakt maar Aramees of Fenicisch komen in dat rijtje niet voor, terwijl Fenicisch schrift meestal gezien wordt als de bron van bijna alle latere westerse schriftsoorten.

Het probleem met 'taal' is dat je het kunt spreken en kunt schrijven, het één doet een beroep op je gehoor terwijl het andere je gezichtsvermogen nodig heeft; bovendien zijn de met het gesproken en geschreven woord geassocieerde ontologische beelden meer een soort abstracte informatiebeelden die neigen naar iets dat bijna wiskundig lijkt. 
     

82
Heidense wetenswaardigheden / Re: Loki
« Gepost op: oktober 26, 2015, 08:43:37 pm »
Loki is een Jotun, welke staan voor de oerkrachten en de chaos.
Sommige bronnen maken geen onderscheid tussen de semi-chaotische Jǫtnar en de absoluut chaotische Þursar maar in de literatuur lijkt geen bewijs te bestaan voor een link tussen Surtr en één der Jǫtnar.
Ik heb vaak het idee dat JÇ«tnar eigenlijk vooral als 'kwaadaardig' worden gezien doordat zij vaak de tegenstanders of concurrenten van de Æsir zijn en dat op die laatste godenfamilie de focus van de religieuze beleving lag (terwijl Wodan-Óðinn ook niet onverdeeld gunstig is). In mijn ogen dringt zich al snel de vergelijking tussen de Greco-Romeinse Titanen en de Noords-Germaanse JÇ«tnar op, ook de bijbelse Grigori hebben overeenkomsten met de andere reuzen (met name als het op het wijsheidsdragende aspect aankomt). 
In de meest canonieke voorstelling van de wereldboom Yggdrassil wordt de reuzenwereld JÇ«tunheimr meestal als één van de drie godenwerelden voorgesteld (samen met Vanaheimr en Ásgarðr) waarin één van de drie heilige bronnen is gesitueerd; in mijn ogen is dat een aanwijzing tot het niet in zijn geheel chaotisch verklaren van de natuurlijke oerkrachtsreuzen.   

Aanvulling: in de vergelijking met Hindoeïstische mythologie zou ikzelf de parallel tussen de trickster en een willekeurige avatar van de onderhoudende godheid Vishnu niet zo snel trekken, in de zin van het cyclische creatie-vernietigingsproces lijkt de trickster in mijn ogen eerder met Shiva samen te hangen!

Ben je trouwens bekend met het boek "Panparadox" door de schrijver die schuil gaat achter het pseudoniem 'Vexior'? In dat boek wordt een aardig stukje comparatieve mythologie op het trickster-archetype bedreven; onder andere Pan, Loki, Lucifer, Cernunnos en Min passeren de revue.

83
Heidense wetenswaardigheden / Re: Nieuwe theorie over de oorsprong van de Kelten.
« Gepost op: oktober 26, 2015, 07:35:58 pm »
Is dit de docu? Episode 1 van 3? Want op deze manier omzeil ik de suffe BBC download :)
Yup!  :yup:

Bij deze plaats ik hier ook nog even doorverwijzingen naar de afzonderlijke afleveringen op Youtube:

84
Nieuws / Re: Wederom een enquete: heathen practice survey
« Gepost op: oktober 21, 2015, 07:42:45 pm »
Het ging me om het tweede deel:
Citaat
omdat ze geen groepen kennen bij hun in de buurt...
Aha, mijn excuses; ik dacht dat je het over het eerste gedeelte had  :3

In dat geval heb je inderdaad wel een punt, een klein beetje speurwerk kan wat dit betreft al een buitengewoon verhelderende uitwerking hebben.

85
Nieuws / Re: Wederom een enquete: heathen practice survey
« Gepost op: oktober 20, 2015, 09:21:24 pm »
Yup...onnozelaars
Nou nou, ik zie mijzelf ook niet noodzakelijkerwijs als onderdeel van een groep (hoe je dat begrip definiëren wil is weer een ander puntje). Wat mij betreft is het tweeledig:
  • ik denk dat spirituele beleving in essentie iets individueels is. Soms resoneert de eigen beleving met de beleving van anderen en kun je met die anderen een 'groep' zijn maar dat is niet altijd het geval (dikwijls zitten jij en ik in een groep maar op het moment dat jij actief Loki gaat eren dan ga ik liever even een biertje drinken). Lidmaatschap van clubs, gemeenschappen en fora zegt weinig over de intrinsieke beleving, dat is meer een labeltje: je kunt enerzijds lid zijn van alle heidense clubs ter wereld, daarmee een aardig heidens spaarpuntenboekje vol hebben en anderzijds toch nog steeds essentieel atheïstisch zijn. "De kleding maakt de druïde niet!"
  • Persoonlijk ben ik niet echt een liefhebber van georganiseerde groepsvieringen, toen ik nog een kotertje was vond ik de kerkdiensten op zondagochtend (mijn ouders zijn christelijk) naar verloop van tijd echt een vervelende gewoonte worden maar dat wil niet zeggen dat ik met anderen rond een meiboom dansen wèl prettig vind. Enige spirituele voldoening kan wat mij betreft ook verkregen worden uit een herftswandeling op een (regenachtige) middag, door een uur lang over de Noordzee uit te kijken, door muziek te ervaren of door het lezen van een boek uit studieoverwegingen op dat vlak.

86
Literatuur / Re: 4 gig aan artikelen en onderzoek
« Gepost op: oktober 19, 2015, 03:51:01 pm »
Ik weet dat een aantal mensen hier heel erg blij mee zullen zijn  :laugh:
Absoluut! Ik ben wel blij met de volledige online versie van "Northern Mythology" van Thorpe maar vooral onder post-modern scholarly staan behoorlijk wat interessante titels.

87
Heidense wetenswaardigheden / Re: Nieuwe theorie over de oorsprong van de Kelten.
« Gepost op: oktober 08, 2015, 03:44:56 pm »
Bij deze nog even een aanvulling die ik over de BBC-docu gemaild kreeg: hier vind je een doorverwijzing naar een recensie over de serie op Historytoday.com.

De recensie bevat enige aanvullende informatie aangaande de inhoud van de serie, er worden (bij wijze van kritische kanttekeningen) ook een aantal zaken genoemd die raken aan de door Kors genoemde punten.   

88
Heidense wetenswaardigheden / Re: Nieuwe theorie over de oorsprong van de Kelten.
« Gepost op: oktober 06, 2015, 05:43:38 pm »
Het lijkt me raar dat mensen uit het westen van Europa toentertijd een positieve handelsbalans konden waarmaken.
We moeten in dit kader wel rekening houden met het feit dat West-Europa in een verder verleden iets meer grondstoffen kende die elders in trek waren en die thans niet meer in grote natuurlijke hoeveelheden beschikbaar zijn; daarbij denk ik bijvoorbeeld aan barnsteen en bepaalde ertsen.

Ik wil trouwens wel even benadrukken dat ik het niet noodzakelijkerwijs eens ben met Cunliffe zijn theorie maar doordat de beste man op dit vlak redelijk gezaghebbend is, is dit wel een stellingname waar rekening mee gehouden dient te worden.

89
Heidense wetenswaardigheden / Nieuwe theorie over de oorsprong van de Kelten.
« Gepost op: oktober 06, 2015, 12:48:52 am »
Een kennis van mij, een geschiedkundige, wees me hier een tijdje geleden al eens op, ik deel het hier ook maar even: de Britse archeoloog Barry Cunliffe heeft een alternatieve theorie ontwikkeld over de oorsprong van Keltische taal en cultuur, de zogenoemde west-naar-oost theorie.
Hier vind je een doorverwijzing naar een korte introductie op Youtube door Cunliffe zelf en hier vind je een doorverwijzing naar een docu van de BBC door onder andere professor Alice Roberts met aandacht voor de theorie in kwestie (daarvoor moet je wel de BBC iPlayer installeren).

90
Nieuws / Re: Vragenlijst Michael Strmiska
« Gepost op: oktober 05, 2015, 11:26:34 pm »
Ik ben hem ook aan het invullen, maar dat is nog best lastig op zulke -in wezen- beperkte vragen. Of je in reïncarnatie gelooft hangt bijvoorbeeld compleet af van wat je idee van reïncarnatie is, wat afhangt van je complete geloof zo'n beetje. Ik ben bang dat mijn antwoorden er niet duidelijker op worden
Mee eens, ik liep tegen hetzelfde aan en heb daar ook opmerkingen over geplaatst. De definitie van 'geloven' op zichzelf is ook nogal afhankelijk van allerlei culturele contextaspecten: aannemen dat iets een waarheid is, is als 'geloven' te beschouwen maar als je überhaupt geen zaken hoeft aan te nemen doordat je ze nooit in twijfel hebt getrokken (en daarmee wellicht ietwat naïef bent) dan 'geloof' je ontologisch gesproken eigenlijk niet. Verder vond ik het gebruik van begrippen als ziel en geest ook wat te simpel, eigenlijk met eenzelfde soort reden. Allicht dat een overledene 'iets' mist ten opzichte van een levende! Hoe kijkt hij aan tegen iets als kennis in psychologische zin, is het superego ook als een soort zielssubstratum op te vatten binnen zijn definitiebereik?
Enfin: ik wens de weledelgeleerde heer Strmiska veel plezier met het ontcijferen van onze antwoorden   :yup:.
Ik hoop trouwens wel dat we op de één of andere manier van hem de resultaten kunnen vernemen.   

Edit: ik heb in één van mijn antwoorden op de vragen van Strmiska ook nog eventjes verwezen naar dat artikeltje van Dmitri Krioukov over netwerk kosmologie uit 2012, gepubliceerd in Nature  :mrgreen:.

Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 18