Auteur Topic: Oudste Europese adellijke geslachten.  (gelezen 17109 keer)

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #15 Gepost op: augustus 29, 2014, 02:26:39 pm »
Dat suggereert ergens een aparte naamsverandering - 'van' naar 'me' - wat meestal iets van vermening/bastaard inhoudt (meen ik). Ik zal het eens doorlezen.

Raukar

  • Gast
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #16 Gepost op: augustus 29, 2014, 03:02:59 pm »
Interessant.

Ik dacht echter gelezen te hebben dat de oorspronkelijke dorpsnaam (nabij Aachen) gewoon veranderd is van Rode naar Merode. Maar uw theorie lijkt mij toepasselijker.

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #17 Gepost op: februari 01, 2015, 09:47:56 pm »
In de topicopening koppelde ik Frans van Limburg-Stirum aan Adolf van Berg maar ik zie dat de Engelstalige Wikipedia nog een oudere persoon aan Frans koppelt: Graaf Erenfried I van de Maasgouw. Erenfried leefde kennelijk van 866 tot 904, dat is toch wel weer een slordige 200 jaren eerder dan Adolf van Berg. Ik moet zeggen dat ik niet precies kan duiden hoe het verband zit, als ik het gevonden heb plaats ik het natuurlijk. 
"Ordening baart kunde."

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #18 Gepost op: augustus 22, 2016, 04:08:32 am »
Het is eventjes tijd om een oud topic op te lepelen, vooral omdat ik een (potentieel) interessant weetje over mezelf heb achterhaald: met enige waarschijnlijkheid (een flinke portie voorbehoud tonen kan geen kwaad) kan ik stellen van ene Otto van Norch (of Van Norg) uit de 13de-eeuw af te stammen; hij leefde ongeveer van 1284 tot 1325 in het huidige Drenthe.

Het aardige is dat ik in een één-of-andere historische online genealogie vond dat onze Otto van allerlei 'leuke' Saksische, Friesche, Bourgondische, Frankische en zelfs Scandinavische edelen uit de vroege middeleeuwen afstamt: tot Karel Martel, Halfdan van Denemarken, Dagobert van Neustrië en Hengist van Saksen aan toe, met alle pseudo-historische en mythologische voorouders erbij.

Het is allemaal verre van geloofwaardig natuurlijk, maar wel een bijzonder leuk idee!
8)
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2016, 04:25:12 am door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #19 Gepost op: augustus 22, 2016, 02:12:46 pm »
Zeker grappig - ook de altijd aanwezige afstamming van een zeker persoon en/of personen :rolleyes: 


Gelukkig leven we nu in een tijd waarin...wacht...





Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #20 Gepost op: augustus 23, 2016, 01:42:35 am »
Ach ja, ik denk dat het allemaal wel meevalt: die online genealogie bevat nogal wat vreemde afstammingen (zoals vermeende buitenechtelijke kinderen).
De makers van die genealogie/ahnentafel hebben ofwel buitengewoon goede bronnen of een rijke fantasie: Adela van Verdun heeft daarin een buitenechtelijk kind met Rudolf van Werl en ergens wordt ene Asta van Noorwegen uit de hoge hoed getoverd, als zijnde een bijkomende dochter van Eysteinn Hálfdansson de Yngling, die in de literatuur verder nergens voorkomt (bijvoorbeeld in de Heimskringla).

Verder is het natuurlijk niet ontzettend waarschijnlijk dat, indien we aannemen dat Hengist en Horsa echt bestaan hebben, dat deze afstammelingen met een titel op het vaste land van Europa hebben gehad terwijl ze een koninkrijk op de Britse eilanden vorm aan het geven waren.

Het mag eigenlijk al een klein wonder heten dat ik die Drentse edelen op het spoor gekomen ben, dat is eigenlijk een soort serendipiteit. Maar goed, het idee blijft leuk en absoluut onmogelijk is het natuurlijk ook niet, toch denk ik niet dat ik de Karolingers, Merovingers en Ynglingen in mijn eigen kwartierstaat ga verwerken ;)
"Ordening baart kunde."

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #21 Gepost op: augustus 26, 2016, 12:10:43 pm »
Gewoon wel doen :laugh:  wie weet kan je in de verre toekomst koning van Francië worden  :rolleyes:

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #22 Gepost op: augustus 27, 2016, 08:54:02 pm »
Dat is echt niet verstandig: zoals ik al stelde kan ikzelf op geschiedkundige gronden zo al een aantal gaten schieten in die adellijke ahnentafels. Een flink deel van edel Nederland (en ook Duitsland) lijkt op een wel erg fantastievolle wijze van het middeleeuwse huis Von Werl uit Westfalen af te stammen; men is daar tuk op omdat, volgens de geschiedkundige bronnen, de daaruit afkomstige Hermann I met de Gerberga van Bourgondië getrouwd was.

Het probleem is een beetje dat men het huis Von Werl vaak op oneigenlijke wijze aan de jarls van Vestfold koppelt en dat de verdere afstamming vaak vol staat met de afkorting 'N.N.', dat is bij vrouwen nog redelijk normaal (omdat men zich vaak van genealogieën in mannelijke lijn bediende en niet van volledige ahnentafels) maar als dat ook bij de mannen in een afstammingstabel gebeurt dan is het geheel niet echt betrouwbaar meer.   

Voorts beginnen veel van die tabellen op een veelheid aan verschillende manieren met allerlei Noords-Germaanse goden (en zelfs ook met namen van Trojaanse(!) koningen), we weten echter helemaal niet of die godennamen hun oorsprong wel in feitelijke personen hebben! Mythologie is natuurlijk machtig interessant maar het lijkt me niet gezond om te denken dat je van iets afstamt dat uiteindelijk geantropomorfiseerde, abstracte psychosociale begrippen blijken te zijn. De verscheidene bestaande benamingen voor Wodan-Óðinn en Freyr-Yngvi komen op verschillende manieren in die tabellen terug, zonder dat men erbij stil lijkt te hebben gestaan dat mensen ook naar goden vernoemd kunnen worden; alles op de manier zoals dat tot op de dag van vandaag nog steeds gebeurt. Bijvoorbeeld: ikzelf ken twee mensen die 'Odin' heten waarvan één zijn zoon ook 'Donar' genoemd heeft, ik kan het wel goed met de bedoelde personen vinden maar dat gegeven maakt die mensen nog geen goden. Ik ben zinsneden tegengekomen, in verschillende talen, waarin zonder verdere toelichting simpelweg iets gesteld wordt als: "Werd later als god vereerd." Dergelijke uitspraken zijn mij te kort door de bocht.

Alles leuk en aardig natuurlijk maar zaken moeten wel redelijkerwijs kloppen, als een bepaalde concrete basis van vermeend hoger (koninklijk) gezag ontbreekt en die leemte vervolgens opgevuld wordt met spirituele zaken dan begint één-en-ander mijns inziens behoorlijk naar een soort sociopathie te neigen.
"Ordening baart kunde."

Vrijbuiter

  • Gast
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #23 Gepost op: augustus 28, 2016, 12:02:32 am »
Het is goed dat die zichzelf adelijk noemende geslachten zo langzaamaan uitsterven. Die flauwekul, zijn gewoon mensen al jij en ik.

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #24 Gepost op: augustus 29, 2016, 12:02:25 am »
In beginsel is van adel zijn niets anders als leenheer van een of andere koning/keizer/admiraal/hotemetoot.
Praktisch gezien betekende het, dat je een stuk land in leen kreeg. De lui die er woonden vertrouwden op je goede wil om hen indien nodig te verdedigen.


Mijn theorie is, dat adelstand niets anders betekende als "degene die bij machte is de grond te verdedigen", en een stuk lokale rechtspraak (het laatste woord) te geven. Dat het door machtswellustelingen compleet naar de knoppen is geholpen (wie kent "Prima Nocte" nog?) en meer van dat soort ongein, maakte adel niet heel erg populair na verloop van tijd.






Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #25 Gepost op: september 12, 2016, 07:31:22 pm »
Voor degenen die zelf op zoek willen: goede aanknopingspunten kun je tegenwoordig vinden op de nieuwe site van het CBG|Centrum voor Familiegeschiedenis.

In feite heeft men op de nieuwe site een combinatie gemaakt van een aantal zaken die al beschikbaar waren zoals de familienamendatabank van het Meertens Instituut maar men heeft ook een eigen documentenverzameling en een collectie familiewapens die nu online tot onze beschikking staan.

Hier staat een doorverwijzing.
"Ordening baart kunde."

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #26 Gepost op: september 21, 2016, 09:52:36 pm »
Dank! Ik zal het binnenkort eens doornemen

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #27 Gepost op: februari 23, 2017, 05:07:43 pm »
Indien je het zoeken nog niet beu bent: klik hier voor een doorverwijzing naar de internetsite van de Foundation for Medieval Genealogy'. In het uitrolmenu dat zich opent onder het kopje 'Projects' staat het onderdeel 'Medieval Lands', als je daarop geklikt hebt kun je door op de groene knop te klikken de dataset openen (staat als zodanig weergegeven).

De dataset is behoorlijk uitgebreid maar niet ondubbelzinnig want zeker niet alle bronnen die ik tegengekomen ben zijn in overeenstemming met de informatie die de F.M.G. beschikbaar stelt! Een dubbelcheck blijft op zijn plaats.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2017, 05:08:45 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #28 Gepost op: mei 24, 2017, 08:07:17 pm »
Het volgende ligt ontzettend voor de hand maar mag hier zeker niet ontbreken: de site van het Nationaal Archief in 's-Gravenhage (onder hetgeen onderstreept is vind je een doorverwijzing). In het uitrolmenu onder het kopje 'Collectie' staat een ontzettend grote verzameling documenten tot onze beschikking, natuurlijk is niet alles in het kader van genealogie of prosopografie te gebruiken maar het geheel bevat zeker een flink aantal bruikbare stukken.

Merk overigens op dat de inhoud van de collectie niet louter en alleen uit staatsarchiefstukken bestaat maar dat ook een grote verscheidenheid aan privécollecties is opgenomen, compleet ofwel delen daarvan.
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2017, 08:42:20 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #29 Gepost op: mei 24, 2017, 09:50:14 pm »
Wederom dank!!