Dit is een uiterst boeiende (ontologische) discussie Mark, maar op deze plek ga ik even in op wat jij zei over je bestaan in de droogmakerij.
Zelf woon ik nu weliswaar in een oeroud landschap (de Utrechtse Heuvelrug) maar ik ben geboren en opgegroeid, net als jij, in een Hollands polderlandschap, namelijk dat van Alphen aan den Rijn. Het landschap daar is ouder dan dat van de Heerhugowaard, maar er is één overlap.
Dat is de Vierambachtspolder, pal ten noorden van Alphen, met alle kenmerken van een droogmakerij: namelijk een meer dat door een ringdijk is drooggelegd. In die polder was sinds de drooglegging nauwelijks bewoning. Wel herinnert een monument middenin de polder aan het verdronken dorp Jacobswoude, dat dateert van voor de droogmaking. In die tijd lag er een laagveengebied dat steeds verder werd uitgeveend, tot het dorp eraan moest geloven en de bewoners geëvacueerd werden of verdronken; een soort Schokland in het klein. (Op de plek daarvan staat nu een monumentje) De nieuwste noordelijke stadsuitbreidingen van Alphen liggen daar tegenwoordig wel, maar hier geschiedt de uitbreiding vanuit een oudere kern. De polder is niet, zoals in HHW, tot uitgangspunt gekozen voor een nieuwe kern.
De Vierambachtspolder is een droogmakerij, maar de aangrenzende Braassemermeer is een natuurlijke veenplas, die dus niet door uitvening is ontstaan . Het was een uitloper van het Haarlemmermeer.
De naam Alphen verwijst naar het elfenvolk (Alfen staat er op oude kaarten), er was een Romeinse legerplaats. Er zijn sporen gevonden van een veel oudere cultusplaats op de plaats van het Castellum. Op de oude, hoger gelegen stroomrug van de Oude Rijn, vooral de zuidoever, werd dus al in prehistorische tijden gewoond.
Langs de Oude Rijn vind je ook sporen van buitenplaatsen uit de Gouden Eeuw.
Het nadeel van een waterland als de polder vind ik altijd dat je er moeilijk naar hartelust kunt struinen omdat je er voortdurend op sloten stuit. Zeker in mijn jeugd liepen alle wegen die de polder in liepen, steevast dood op een boerderij met een boze hond ervoor.
Ik ben blij dat ik er niet meer woon.