Auteur Topic: Heidense sagen verteld  (gelezen 8931 keer)

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Heidense sagen verteld
« Gepost op: december 16, 2015, 04:39:02 pm »
Noorderlicht was hier even op bezoek voor de nieuwsbrief en heb hem een boek met Nederlandse sprookjes mee gegeven. En nu hij net de deur uit is verscheen er een lumineus idee in mijn hoofd. Ooit had Dauwvoeter een serie genaamd de "oersprong" op Youtube staan. Een Nederlandse Edda serie, helaas is deze weer verdwenen. Het leek mij een pracht idee om dit vanuit Heidevlam dit een nieuwe opstart te geven. Verhalen verteld in het Nederlands over heidense Helden op film/audio.

De materialen zijn er, nu nog het opname gedeelde. Wie heeft er zin om hier aan mee te werken? Verhalen kunnen worden gezongen, verteld of in beeld worden gebracht en dan online worden gezet.
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

richardb

  • Lid
  • *
  • Berichten: 93
  • Kudos: +5/-0
  • Bij Odin!
    • Bekijk profiel
    • Fotografie
Re: Heidense sagen verteld
« Reactie #1 Gepost op: december 16, 2015, 04:59:02 pm »
leuk idee!
As't nait gait zoas't mot, mot't mor zoas't gait.

Valora

  • Gast
Re: Heidense sagen verteld
« Reactie #2 Gepost op: december 17, 2015, 09:56:58 am »
Ik wil wel meewerken, vind het een leuk idee!

Hoe zit het met copyright?

Want ik heb bijvoorbeeld een heel boek met gooise legendes en ik heb bij de OBA ook legendes van de veluwe enzo gezien, die gebruik ik altijd voor mijn Oude Mei verhalen. Als je iets voorleest uit zo'n verhaal en online gooit dan schend je volgens mij copyright

En zou zoiets als de sage van Yngwie uit de nieuwsbrief dan ook in aanmerking komen of moet het historisch zijn? (hoewel de grote lijn gebaseerd is op een Noors sprookje)

Arjane

  • Gast
Re: Heidense sagen verteld
« Reactie #3 Gepost op: december 17, 2015, 09:58:00 am »
Ik wil ook meedoen :D

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Heidense sagen verteld
« Reactie #4 Gepost op: december 17, 2015, 11:03:18 am »
Citaat
Hoe zit het met copyright?
Die vervallen als een verhaal aantoonbaar ouder is dan het boek waar het in staat. Het is immers ook al gedaan in het Duits http://ow.ly/W0Yq5 of in het engels http://ow.ly/W0YTl van de Prosa Edda is zelfs al een muziekstuk gemaakt http://ow.ly/W0Z2o.

Daarnaast is het juist de bedoeling aan een sage een kleine twist te geven zoals je gedaan hebt met de sage van Yngwie, de bron is oud, maar een nieuwe jas.
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Scorch

  • Lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Kudos: +1/-0
    • Bekijk profiel
Re: Heidense sagen verteld
« Reactie #5 Gepost op: januari 10, 2016, 05:01:54 pm »
Erg leuk en interessant project! Het doet me een beetje denken aan iets dat ik jaren geleden op Youtube tegen kwam: een Oud-Engels gezongen vertelling van Beowulf.

Vrijbuiter

  • Gast
Re: Heidense sagen verteld
« Reactie #6 Gepost op: januari 11, 2016, 11:17:17 am »
Ben benieuwd naar het resultaat!

Maar even tussendoor, waar is die Dauwvoeter eigenlijk gebleven. Want zijn site en sociale media zijn inmiddels behoorlijk gedateerd.

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Heidense sagen verteld
« Reactie #7 Gepost op: januari 11, 2016, 07:43:02 pm »
Maar even tussendoor, waar is die Dauwvoeter eigenlijk gebleven. Want zijn site en sociale media zijn inmiddels behoorlijk gedateerd.
Dergelijke 'mysterieuze' verdwijningen baren mij geregeld enige zorgen, op gelijkaardige wijze lijkt ook Marco Molendrift in het vacuüm verdwenen te zijn. Dauwvoeter kwam een tijdje nog voorbij in een gesprekje dat ik met Kezlar had, de conclusie was inderdaad dat deze persoon niet meer op onze radar te traceren is.

Waarom baart dit zorgen? In de kroeg heb ik het ook wel eens meegemaakt dat van iemand al een tijdje niets meer vernomen was en het bleek dat persoon in kwestie in ontzettende problemen verkeerde. We hebben ook wel eens een vriendin uit een niet al te florissante situatie moeten redden door haarzelf met haar hele hebben en houwen letterlijk vanuit de andere kant van het land op te halen. Ik heb ook wel eens een Zweeds meisje, dat ik bij toeval had leren kennen, uit de hoofdstedelijke harddrugsellende terug naar Zweden gedirigeerd nadat gebleken was dat ze daar van de radar verdwenen was (haar ouders waren behoorlijk in paniek); een jaartje later was één van haar toenmalige vriendjes overleden aan een overdosis dus dat meisje mag blij zijn dat we, ondanks alle eigen sores, op gezette tijden wel gewoon op zijn blijven letten. 

Dat alles wil overigens niet zeggen dat dergelijke zaken meteen zullen gebeuren maar het geeft wel aan dat het weldegelijk zonder al teveel omhaal voor kan komen en dus reële situaties zijn en in zijn geheel geen ver-van-je-bed-show!
"Ordening baart kunde."

Einskaldir

  • Vuurslag
  • Lid
  • **
  • Berichten: 536
  • Kudos: +21/-0
  • Einskaldir de Hielkemaniak
    • Bekijk profiel
    • Mede van de Hielkemaniak
Re: Heidense sagen verteld
« Reactie #8 Gepost op: januari 12, 2016, 06:03:31 pm »
Laat ik nu toevallig drie dagen geleden begonnen zijn met een poging tot een chronologisch dichtwerk van de Noorse mythologie  :angel

Wordt een heidens karwei, vanzelf, zal wel ff duren voor daar echt iets uitkomt....

Maarre, I'll keep ya posted  :yup:
Met mede meer mans!

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Heidense sagen verteld
« Reactie #9 Gepost op: januari 12, 2016, 09:34:24 pm »
Dauwvoeter staat in mijn radar. Hij heeft het hoofdstuk Heidendom afgesloten. Daarom verdwijnt zijn werk. Marco idem
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Vrijbuiter

  • Gast
Re: Heidense sagen verteld
« Reactie #10 Gepost op: januari 12, 2016, 10:13:35 pm »
Dauwvoeter staat in mijn radar. Hij heeft het hoofdstuk Heidendom afgesloten. Daarom verdwijnt zijn werk. Marco idem
Bijzonder zeg.

Ik kan mij daar echt helemaal niets bij voorstellen dat ik iets in mijn leven volledig zou kunnen afsluiten.

Maar goed, als er een paar mooie verhalen komen, dan wil ik wel een cd-tje kopen.

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Heidense sagen verteld
« Reactie #11 Gepost op: januari 12, 2016, 10:33:50 pm »
Dauwvoeter staat in mijn radar. Hij heeft het hoofdstuk Heidendom afgesloten. Daarom verdwijnt zijn werk. Marco idem
Goed om te lezen dat jij ze nog wel in beeld hebt!

Ik blijf het toch jammer vinden als mensen uit de 'groep' (in de breedste zin des woords) wegvallen, niet in de laatste plaats voor henzelf omdat een soort nastika-achtig atheïstisch gedachtegoed zich al snel van de mensen meester kan maken.
Het probleem ligt in dergelijke gevallen besloten in het accepteren van natuurwetenschappelijke waarheden als algemeen geldend; zo is het bestaan van iets als een universeel aanwezige æther in de algemene wetenschap niet geaccepteerd, terwijl we intussen weten dat dit slecht een kwestie van definitie is (eigenlijk een mening).
Verder kan de atheïstische medemens het verschil tussen 'dood' en 'levend' vaak niet goed duiden omdat een concept als 'levensadem' ten enenmale uit de semantiek en de vocabulaire geweerd wordt (zaken als ǫnd, prana, qí of aur).
"Ordening baart kunde."

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Heidense sagen verteld
« Reactie #12 Gepost op: januari 13, 2016, 10:16:48 pm »
 :nope: Zoek meer in de hoek Christendom.
Hier is hij nog te vinden: https://nl.pinterest.com/source/dewfooter.deviantart.com/
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Vrijbuiter

  • Gast
Re: Heidense sagen verteld
« Reactie #13 Gepost op: januari 14, 2016, 10:19:23 am »
Is hij misschien bekeerd?

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Heidense sagen verteld
« Reactie #14 Gepost op: januari 14, 2016, 04:45:35 pm »
Nee een omweg. Maar terug naar het topic.  Omstreeks juni hoop ik het een en ander verzameld te hebben
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies