Tot nu toe heb ik voor mijn mede allerlei soorten wijngist gebruikt. De beste en veruit de sterkste mede heb ik gemaakt met Sauternes gist van de brouwmarkt. Een dag voor ik de honing op liet lossen in warm water (één deel honing, één deel water) heb ik een giststarter gemaakt met frambozen, bramen en een klein beetje suiker. Dit pruttelende mengsel heb ik samen met wat citroenzuur en gistvoedingszout in het tot 20° graden afgekoelde mengsel in de gistfles gedaan. Ik doe nooit aan open vergisting om besmetting te voorkomen, dus het waterslot ging er meteen op. Toen ongeveer anderhalve maand gewacht tot de vergisting bijna stil stond. De jonge mede gefilterd en terug gedaan in de gistfles om te klaren. Dat duurde ook bijna een maand. Vervolgens heb ik de mede gebotteld en heb ik weer moeten wachten. Nu bijna zes maanden voor de flesrijping.
Na al deze tijd gewacht te hebben was ik dan ook zeer blij dat de mede werkelijk geweldig was.
Nu ben ik juist aan het experimenteren met eenvoudiger middelen zoals bakkersgist en goedkope supermarkthoning. Ook durf ik nu gekke dingen met kruiden te proberen, juist omdat het nu niet rampzalig is als het mislukt. De kosten zijn een stuk lager.
Een erg leuke en vaak smakelijke hobby