Auteur Topic: Loki  (gelezen 37248 keer)

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Loki
« Reactie #15 Gepost op: mei 05, 2014, 10:41:14 pm »
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Draak

  • Lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Kudos: +6/-0
    • Bekijk profiel
    • Bezield Landschap
Re: Loki
« Reactie #16 Gepost op: mei 07, 2014, 09:40:03 pm »
Geloof dat iedereen hier mijn mening over Loki al op een bepaald ander forum heeft kunnen lezen.  8)

richardb

  • Lid
  • *
  • Berichten: 93
  • Kudos: +5/-0
  • Bij Odin!
    • Bekijk profiel
    • Fotografie
Re: Loki
« Reactie #17 Gepost op: mei 07, 2014, 11:04:25 pm »
Loki doet nog steeds zijn werk volgens mij :/
As't nait gait zoas't mot, mot't mor zoas't gait.

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Loki
« Reactie #18 Gepost op: mei 08, 2014, 12:13:58 am »
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Loki
« Reactie #19 Gepost op: mei 08, 2014, 08:34:23 am »
Loki doet nog steeds zijn werk volgens mij :/


Donar, Freyr, Freya, Wodan, Heimdall en de rest ook. Het is maar net hoeveel kracht je het zelf toedicht.

Ernemmer

  • Lid
  • *
  • Berichten: 28
  • Kudos: +6/-0
    • Bekijk profiel
Re: Loki
« Reactie #20 Gepost op: mei 21, 2014, 11:10:03 pm »
Loki lijkt mij in staat nieuwe mogelijkheden te creëren wanneer je vast zit op een bepaald punt, maar hij kan je verrassen.

Zogezegd verwacht ik dat hij de belichaming is van het spreekwoord:

Om een omelet te bakken moet je eieren breken.
It is by coffee alone I set my mind in motion.
It is by the juice of the java bean that thoughts acquire speed.
The teeth acquire stains; the stains become a warning.
It is by coffee alone I set my mind in motion.

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Loki
« Reactie #21 Gepost op: mei 26, 2014, 10:21:20 pm »
Misschien geen 'splitsing', maar toch zeker wel verhitte discussies.

Zelf is Loki voor mij de god die mij het meest aanspreekt, want ik hou van zijn grappen en taferelen en ik bewonder hoe hij ook altijd de eerste is die zijn handen vuil durft te maken. En, natuurlijk, zonder hem geen Ragnarök en dus geen nieuwe wereld..

Ik denk dat er weldegelijk van een splitsing gesproken kan worden, iets wat ik nog steeds wel zonde vind. Er zijn al niet zoveel, in meer of minder mate, actieve heidenen.

Verder denk ik dat de Godenschemering ook zonder Loki plaatsgevonden zou hebben, het motief lijkt veel dieper te zitten dan we op het eerste gezicht altijd denken. Loki komt op mij meer over als een katalysator, de oorzaak ligt volgens mij bij het conflict tussen Wodan en Ivalde (de eerst beschreven heer der elven in de Germaanse mythologie); in dat licht lijkt Wodan zijn eigen ondergang te veroorzaken. Wodan is een vreemde godheid die behoorlijk wat rare zaken op zijn conto heeft, niet uitgesproken anders van aard dan Loki volgens mij; hun bloedbroederschap is dan ook niet zo vreemd.

Nogmaals: ikzelf ben niet echt een Loki-fanaat, tegenwoordig ben ik meer geïnteresseerd in handelingen van Wieland en ook vind ik de aard van figuren als Ægir en Wulder wel bepaald fascinerend.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2014, 10:30:19 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Loki
« Reactie #22 Gepost op: mei 26, 2014, 11:31:33 pm »
Citaat
Er zijn al niet zoveel, in meer of minder mate, actieve heidenen.
Uhm even een recente gooi aan groepen
 Germaansch Genootschap
 Werkgroep Lokasenna
 Heidevlam
 Irminsul Gezelschap
 Traditie
NH (de puntnet)

en een ruime hoeveelheid Heidenen di  gekozen te hebben om alleen aan events mee te doen. (wel of niet scheuring gebonden

Voor het Heidens treffen staat de teller op 32 met een mogelijke uitloop naar 50.
De woensberg actie overdag 16-18 man met de teller op 25 op het drinkgelag die zelfde avond

MMOVH er zijn er aardig wat
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Loki
« Reactie #23 Gepost op: mei 26, 2014, 11:52:37 pm »
That, I know maar ten opzichte van christenen, moslims, hindoes, joden, enzovoort is dat natuurlijk te verwaarlozen. Christenen zijn al behoorlijk verdeeld maar heidenen zijn relatief in nog hogere mate gesegregeerd, in tegenstelling tot heidenen in andere landen (denk daarbij met name aan Denemarken, Ierland en IJsland). Het maakt het geheel niet echt overzichtelijk, bedoelde ik met name. Vanuit het perspectief van een Lokitruar is dat wellicht juist het uitgangspunt.......  ;)
"Ordening baart kunde."

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Loki
« Reactie #24 Gepost op: mei 27, 2014, 12:18:04 am »
En dan het Rad en de 9 werelden. Hoe kan ik die vergeten.


Citaat
Heidenen zijn relatief in nog hogere mate gesegregeerd, in tegenstelling tot heidenen in andere landen
Ben ik het toch mee oneens, daar is de segregatie nog groter.(neem de subgroepen die bv zijn ontstaan bij odinic rite en AFA) Hier in de lage landen is een hechte  samenwerking ontstaan tussen verschillende groepen en naast veel raakvlakken ontstaan er zo ook hechte kerngroepen en dat levert mooie hechte groepen op waarbij rituelen en activiteiten dus ook ECHT betekenis gaan krijgen. En vind je, je ding niet bij groep A kan je naar groep B zonder helemaal van 0 te moeten beginnen. Ik heb in de afgelopen 3 maanden meer Heidenen ontmoet en meer diepgang ervaren dan de 12/13 jaar die ik bij NH zat.

Percentueel zijn we dan wel een minderheid, maar juist door de diversiteit van het huidige heiden aanbod kan dit aardig groeien
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Loki
« Reactie #25 Gepost op: mei 27, 2014, 12:40:06 am »
Op zich is dat een aardige gedachte maar ikzelf heb niet het gevoel dat ik een meer veelzijdig heiden wordt van meer genootschappen en werkgroepen; meer beschikbare groepslabels per heiden produceert niet noodzakelijkerwijs meer of hogere inzichten.  Als iedere groep, bijvoorbeeld, louter de Otten en De Vries versies van de Edda's als bron gebruikt dan kunnen we segregeren totdat we een ons wegen maar wijzer worden we dan niet, wel meer verdeeld   :mrgreen:

« Laatst bewerkt op: mei 27, 2014, 12:45:01 am door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Loki
« Reactie #26 Gepost op: mei 27, 2014, 12:50:46 am »
 :ridders tijd zal het leren, ik heb goede hoop Mark
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Loki
« Reactie #27 Gepost op: mei 27, 2014, 01:32:52 am »
Begrijp me alstublieft niet verkeerd: als een groep mensen een  genootschap wil beginnen dan hebben ze mijn zegen, als groepen fuseren ook. De mensen moeten zich natuurlijk wel prettig voelen bij wat er gebeurt want als dat niet het geval is dan lijkt voortgang zinloos (zie die hele NH-geschiedenis), dit staat wat mij betreft los van zaken als overzichtelijkheid en algeheel kennisniveau. Het is natuurlijk wel zo klaar als een klontje dat ik aan die twee laatste zaken, en dan vooral aan dat laatste, wel een zeker belang hecht.
Maar, de tijd zal ons inderdaad leren hoe heidens Nederland zich op de langere termijn zal organiseren en vormen.
"Ordening baart kunde."

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Loki
« Reactie #28 Gepost op: mei 27, 2014, 10:35:41 am »
Persoonlijk ga ik er van uit dat er een goede reden is dat we allemaal onze vleugels uitslaan - daarnaast zie ik nu, tot mijn verbazing, meer groepen dan waar ik vanaf wist (ik kende het Rad, Traditie, Hagal) bij NH.


Dat geeft hoop voor de toekomst - de gewenste 'verjonging' van het heidendom, meermaals besproken bij NH, blijkt allang gaande te zijn. We zagen het niet, door verschillende redenen. Die redenen zijn ingewijden bekend. Geen zin om daarover door te oreren.


Wij haken in op de jonge groepen, en helpen hen met de schat aan ervaringen die we bij NH hebben opgedaan. We zijn daar allemaal goed onderlegd in de riten, gebruiken en dergelijke. Dus positief puntje aan de hele geschiedenis is dat we ook die ervaringen kunnen delen met de jongere groepen :mrgreen:  kennisoverdracht +1. Dat er verschillen waren van inzicht m.b.t. bestuur, inspraak, en het ingeplande 'speelkwartier' - dat doet er nu niet meer toe.


We nemen een bak ervaringen mee, en die dingen vinden zo wellicht hun weg naar andere groepen. Daar iedere sibbe ook haar eigen gebruiken heeft, doet het niet af aan de beleving. Of je nu 10 of 20 sibbes hebt - het maakt niet uit. Samenwerken én eigen feesten en activiteiten ondernemen gaan prima samen. :yup:


Dat we de afgelopen maanden zoveel enthousiaste reacties en nieuwe leden/contacten hebben opgebouwd, is dan ook iets om van te genieten in mijn optiek. Er heerst een sterk saamhorigheidsgevoel, mensen zijn ergens voor op de been te brengen. Sterker nog, het loopt wel heel erg hard! Positief dus. Ik zie het zonnig tegemoet.

Valora

  • Gast
Re: Loki
« Reactie #29 Gepost op: mei 27, 2014, 10:39:17 am »
That, I know maar ten opzichte van christenen, moslims, hindoes, joden, enzovoort is dat natuurlijk te verwaarlozen. Christenen zijn al behoorlijk verdeeld maar heidenen zijn relatief in nog hogere mate gesegregeerd, in tegenstelling tot heidenen in andere landen (denk daarbij met name aan Denemarken, Ierland en IJsland). Het maakt het geheel niet echt overzichtelijk, bedoelde ik met name. Vanuit het perspectief van een Lokitruar is dat wellicht juist het uitgangspunt.......  ;)

Daarom haalt Heidevlam juist banden met andere groepen aan, zo is het voor nieuwkomers ook duidelijker welke groepen er zijn en wat bij hun manier van heidendom aansluit. Dit maakt het wel overzichtelijker dan wanneer iedereen op zijn eigen geisoleerde eilandje vertoeft.
Op deze manier zijn we allemaal vriendjes, ongeacht verschil in opvatting over het Heidendom. :)
En ik ben niet lokitru maar van mij hoeft er ook zéker geen groot overkoepelend heidens genootschap te zijn, puur en alleen al omdat de manier waarop mensen hun heidendom ervaren al niet onder één label te krijgen is. Neem idd bijvoorbeeld de loki-kwestie...
Dus daarom ben ik wel voor,  hechte vieringen met een kleinere groep, maar veel contacten met andere heidenen tijdens activiteiten e.d.