Persoonlijk ga ik er van uit dat er een goede reden is dat we allemaal onze vleugels uitslaan - daarnaast zie ik nu, tot mijn verbazing, meer groepen dan waar ik vanaf wist (ik kende het Rad, Traditie, Hagal) bij NH.
Dat geeft hoop voor de toekomst - de gewenste 'verjonging' van het heidendom, meermaals besproken bij NH, blijkt allang gaande te zijn. We zagen het niet, door verschillende redenen. Die redenen zijn ingewijden bekend. Geen zin om daarover door te oreren.
Wij haken in op de jonge groepen, en helpen hen met de schat aan ervaringen die we bij NH hebben opgedaan. We zijn daar allemaal goed onderlegd in de riten, gebruiken en dergelijke. Dus positief puntje aan de hele geschiedenis is dat we ook die ervaringen kunnen delen met de jongere groepen
kennisoverdracht +1. Dat er verschillen waren van inzicht m.b.t. bestuur, inspraak, en het ingeplande 'speelkwartier' - dat doet er nu niet meer toe.
We nemen een bak ervaringen mee, en die dingen vinden zo wellicht hun weg naar andere groepen. Daar iedere sibbe ook haar eigen gebruiken heeft, doet het niet af aan de beleving. Of je nu 10 of 20 sibbes hebt - het maakt niet uit. Samenwerken én eigen feesten en activiteiten ondernemen gaan prima samen.
Dat we de afgelopen maanden zoveel enthousiaste reacties en nieuwe leden/contacten hebben opgebouwd, is dan ook iets om van te genieten in mijn optiek. Er heerst een sterk saamhorigheidsgevoel, mensen zijn ergens voor op de been te brengen. Sterker nog, het loopt wel heel erg hard! Positief dus. Ik zie het zonnig tegemoet.