Auteur Topic: Loki  (gelezen 37249 keer)

Gwaihir

  • Waakvlam
  • Lid
  • **
  • Berichten: 962
  • Kudos: +28/-0
    • Bekijk profiel
Re: Loki
« Reactie #30 Gepost op: mei 27, 2014, 10:52:04 am »
Ik moet er ook niet aan denken met meer dan 50 man midzomer te vieren bijvoorbeeld.
De kleine groepen zijn prettig, omdat ze echt een sibbe vormen. Maar des te leuker om samen activiteiten te organiseren, kennis te delen etc.
Bovendien is er inderdaad een groot verschil tussen hoe iedereen het heidendom beleeft.
Ik zie het als een aantal buurdorpjes. De voordelen van het hechte dorp, maar wel de contacten onderling. Dat is in mijn ogen beter als in een grote stad wonen  :yup:

Zonnewolf

  • Lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Kudos: +8/-0
    • Bekijk profiel
Re: Loki
« Reactie #31 Gepost op: juni 14, 2014, 12:07:18 pm »

Ik denk trouwens niet dat je hier veel mensen zult treffen die je mening delen, dat Loki in staat is een splitsing tussen heidenen te veroorzaken.

Oké, deze is nieuw voor mij. Zover ik het zie was het niet zozeer een God die tot een zekere splitsing onder heidenen heeft veroorzaakt, maar waren het de mensen zelf. Lekker makkelijk om met het vingertje elders te wijzen.
The brain is only connected to the spiral column, isn't it? So if we thought with brians, we would only be able to move the thought as far as our anus! - Shajian Wajai

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Loki
« Reactie #32 Gepost op: juni 14, 2014, 01:50:08 pm »
Dat zegt ze toch?

    Ik denk trouwens niet dat je hier veel mensen zult treffen die je mening delen, dat Loki in staat is een splitsing tussen heidenen te veroorzaken.

Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Loki
« Reactie #33 Gepost op: juni 14, 2014, 03:43:16 pm »
Ik ga er van uit dat iedereen kan lezen, het staat er inderdaad niet :)


En zoals ik al eerder opmerkte, het heeft pas kracht als je het daadwerkelijk er aan toedicht.

Zonnewolf

  • Lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Kudos: +8/-0
    • Bekijk profiel
Re: Loki
« Reactie #34 Gepost op: juni 17, 2014, 03:37:59 am »
Dat zegt ze toch?


Oeps, blijkbaar helemaal verkeerd gelezen. Hoewel mijn toon naar Vuurnacht onterecht is, doet het niet af aan de boodschap dat men niet zomaar met het vingertje naar de Goden moet wijzen.
The brain is only connected to the spiral column, isn't it? So if we thought with brians, we would only be able to move the thought as far as our anus! - Shajian Wajai

Dradenvrouw

  • Lid
  • *
  • Berichten: 45
  • Kudos: +8/-0
  • Raddraaier
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: Loki
« Reactie #35 Gepost op: juni 17, 2014, 08:54:08 am »
Waar zijn de goden anders voor dan overal de schuld van de geven en stijf te vloeken  :mrgreen:

Kan zo heerlijk opluchten en daarna weer gewoon verder met de werkelijkheid  :laugh:
Vroeger is wortels waarop telkens iets nieuws groeit.

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Loki
« Reactie #36 Gepost op: juni 17, 2014, 06:11:36 pm »
Waar zijn de goden anders voor dan overal de schuld van de geven en stijf te vloeken  :mrgreen:

Vorige week had ik hier toevalligerwijs nog een gesprek over met Kezlar met als onderwerpen van gesprek Loki, Wodan en ook Zeus. Het moge inderdaad duidelijk zijn dat goden niet te allen tijden een positieve uitwerking op de mensen (gehad) lijken te hebben. Zo beschrijft, als ik mij niet vergis, Ovidius de Tijdperken der mensheid welke onderverdeeld zijn in vijf era's waarvan er maar één onverdeeld positief lijkt te zijn doordat de mensheid daarin door Saturnus-Cronos wordt geregeerd in plaats van door Jupiter-Zeus; van de andere vier tijdperken is eigenlijk alleen de zgn. heldentijd vanuit menselijk perspectief enigszins positief te noemen, de andere drie worden omschreven als puur ellendig doordat Jupiter-Zeus gedurende die periodes de scepter zwaait en alle generaties die erin terecht zijn gekomen de oorlogsellende in jaagt.     

Dan verdient het nog op te merken dat Saturnus-Cronos uit bepaalde comperitatieve motivaties wel eigenschappen overeenkomstig heeft met de Germaanse Wulder als Wodan met Jupiter-Zeus op één lijn gezet wordt, dat laatste is dan weer wat discutabel in mijn ogen. 
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2014, 06:20:38 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Loki
« Reactie #37 Gepost op: juni 18, 2014, 08:58:42 am »
Ik kan me dat nog levendig herinneren, Mark. We bespraken ook dat als je proost op b.v. Wodan, omwille van wijsheid, je vaak ook wat krijgersextase en dichterlijkheid erbij kan verwachten. Ofwel, je krijgt een totaalpakketje. Het aanhalen van Loki, omwille van ergens b.v. een bom onder willen leggen, is best onhandig. Ik geloof dat die andere club daar ondertussen ook wel achter is, nadat ze Loki hadden gebruikt als reden voor wat zaken. Ze gebruikten hem voor het wieberen van een paar leden, en nou hebben ze practisch niets meer over. Jammerlijk, maar dat krijg je als je iets aanhaalt wat je niet onder controle hebt.


/offtopic, deels
Het was dan ook een onrustige midwinter, die laatste keer. De Joelhof piepte en kraakte, en als de wind iets fanatieker met het rad was geweest... het was me toen wel duidelijk wie wat aanhaalde en misbruikte. Je loopt niet voor jan lul met een vossenhuidje rond....


Maar goed, dat laaste is meer iets voor een seidh draadje
/einde

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Loki
« Reactie #38 Gepost op: juni 18, 2014, 07:32:24 pm »
Ik zit toch even te broeden op dat placebo effect van Loki, als dat waar zou zijn geldt dit voor ALLE goden en zijn ze niks meer dan archetypen of symbool voor bepaalde emotie of gereedschap wat je als MENS wilt bewerkstelligen.
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Loki
« Reactie #39 Gepost op: juni 18, 2014, 08:28:15 pm »
Maar, stel nu eens dat de menselijk geest op de één of andere manier zo werkt dat gedachtepatronen van individuen bij elkaar 'opgeteld' worden en dat die archetypen in macroscopische zin dus de som zijn van wat/hoe men als individu denkt.
Ik heb wel eens gelezen (Rydberg of Simek als ik mij niet vergis) dat soldaten in legermachten uit de oudheid de avond voordat ze een veldslag in gingen al strijdende figuren in de lucht geprojecteerd zagen, wellicht de som van de gedachteprocessen van de individuen? Vergelijk dat idee bijvoorbeeld eens met het schilderij Åsgårdsreien van Peter Nicolai Arbo.
Als je nu ook aanneemt dat het geheel meer kan zijn dan de som der delen dan mag je de rest zelf invullen.
"Ordening baart kunde."

Raukar

  • Gast
Re: Loki
« Reactie #40 Gepost op: augustus 29, 2014, 01:54:32 pm »
Ik ken enkele Loki-achtige personen. 

Het zijn mensen die ik zoveel mogelijk probeer te negeren als ik ze tegenkom, omdat ze er altijd op uit zijn andere mensen voor schut te zetten of schade aan te richten daar waar ze een opening zien in het defensiesysteem van ieder mens. Langst de andere kant heeft ieder van ons wel een Loki-kant, ik bvb met mijn cynische of sceptische communicatie, toch stel ik toch liever vragen aan de hand van vergelijkingen tussen systemen van constructies van gedachten.

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Loki
« Reactie #41 Gepost op: augustus 30, 2014, 06:47:13 pm »
En bedankt Raukar. Super aardig. Ook leuk dat je mijn werk afkraakt als socio therapeut...
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Loki
« Reactie #42 Gepost op: september 01, 2014, 03:30:11 pm »
Dat deed ie niet, niet met die woorden, Hobs. Foei.

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Loki
« Reactie #43 Gepost op: september 01, 2014, 04:20:06 pm »
Ik citeer:

Het zijn mensen die ik zoveel mogelijk probeer te negeren als ik ze tegenkom, omdat ze er altijd op uit zijn andere mensen voor schut te zetten of schade aan te richten daar waar ze een opening zien in het defensiesysteem van ieder mens


Foei op je toet Kezlar. We lezen toch het zelfde?
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Loki
« Reactie #44 Gepost op: september 01, 2014, 04:48:21 pm »
Ik zie een mening (wat ik daar van vindt boeit niet, mijn mening ken je), jij ziet een aanval op jouw persoon. Oogpunten kunnen verschillen ;)


Als je daar moeite mee hebt, stuur dan even PM heen en weer, lijkt me handiger als dit soort discussie  :mrgreen: