Sommige bronnen maken geen onderscheid tussen de semi-chaotische Jǫtnar en de absoluut chaotische Þursar maar in de literatuur lijkt geen bewijs te bestaan voor een link tussen Surtr en één der Jǫtnar.
Interessant. Van Thursar (ja, die letter krijg ik even niet zo snel op mijn toetsenbord gevonden
) en Surtr heb ik nog niet eerder gehoord. Zij komen mij ook niet direct bekend voor. Ik ga eens wat erover opzoeken. Ik heb wel even 3 keer moeten kijken of Surtr niet stiekem iets uit het Vedisch was. Over proto-Indo Europese woordvormen gesproken.
Ik heb vaak het idee dat Jǫtnar eigenlijk vooral als 'kwaadaardig' worden gezien doordat zij vaak de tegenstanders of concurrenten van de Æsir zijn en dat op die laatste godenfamilie de focus van de religieuze beleving lag (terwijl Wodan-Óðinn ook niet onverdeeld gunstig is). In mijn ogen dringt zich al snel de vergelijking tussen de Greco-Romeinse Titanen en de Noords-Germaanse Jǫtnar op, ook de bijbelse Grigori hebben overeenkomsten met de andere reuzen (met name als het op het wijsheidsdragende aspect aankomt).
In de meest canonieke voorstelling van de wereldboom Yggdrassil wordt de reuzenwereld JÇ«theimr meestal als één van de drie godenwerelden voorgesteld (samen met Vanaheimr en Ãsgarðr) waarin één van de drie heilige bronnen is gesitueerd; in mijn ogen is dat een aanwijzing tot het niet in zijn geheel chaotisch verklaren van de natuurlijke oerkrachtsreuzen.
Ik deel jou idee heel erg, dat het 'kwade' vooral ontstaan is omdat de andere groep als 'goed' ervaren werd. Toch lijkt het me sterk dat die dualiteit altijd bestaan heeft, gezien het Noords/Germaans pantheon een duidelijke drie-eenheid in hun godenwereld heeft zitten; Asen, Wanen, Jotun. Mijn idee wordt hierin vooral gesterkt door Ymir, de reus waaruit de wereld is opgebouwd. Doordat reuzen zo'n fundamenteel deel van de wereld zijn, lijkt het me sterk dat ze 'kwaadaardig' zijn.
Nog een klein detail in de relatie Odin en Loki.. Odin is zelf ook een reuzenkind, omdat een van zijn ouders weer een nakomeling van de reus Ymir zou zijn. Ik weet niet of dit in alle bronnen zo geldt, maar er zijn verschillende die deze bloedlijn maken. Dit maakt de Jotun niet een kamp van kwaadwillenden, maar eerder een fundamenteel onderdeel van het bestaan.
Een ideetje waar ik zelf al een tijdje mee loop is een theorie dat de Jotun Wanen en Asen in verschillende lagen de menselijke vorming van cultuur representeren; Jotun zijn de ongebreidelde natuur (chthonische krachten, stormen, klimaat) waar de mens geen grip op heeft; de Wanen lijken de natuur te representeren waar de mens afhankelijk van is zoals de velden, wouden en zeeën (jacht, visvangst) terwijl de Asen veelal te maken hebben met gecultiveerde natuur (landbouw), of hogere cultuur (schrijf en dichtkunst). Maar dat is iets voor een ander draadje.
Aanvulling: in de vergelijking met Hindoeïstische mythologie zou ikzelf de parallel tussen de trickster en een willekeurige avatar van de onderhoudende godheid Vishnu niet zo snel trekken, in de zin van het cyclische creatie-vernietigingsproces lijkt de trickster in mijn ogen eerder met Shiva samen te hangen!
Zeker een goed punt, en ik ben het met je eens dat Shiva in het pantheon zeker de creatieve vernietiger is van het Hindoeisme.
Echter heeft Shiva buiten deze hele diepe overeenkomst weinig van doen met tricksters. Shiva is eerder een sjamaan dan een persoon die in midden in het leven staat; iets wat Krishna wel erg doet. Dat is ook zijn taak als avatar van de godheid Vishnu.
Krishna is een echte trickster. Dit blijkt meermaals uit het Mahabharata en daarnaast ook uit de vele cultussen rondom de godheid zelf. Hij vinkt bijna alle archetypen af; androgyn, hoge seksdrive, voortdurend mensen aansporen om de culturele regels te breken. Hier gaat hij ver in, zonder schaamte en zonder hechtenis aan zichzelf.
Krishna sterft zelf in het Mahabharata, op een redelijk vroeg punt in de strijd, en alle mensen die voor het goede strijden (zijn vrienden en volgelingen), wordt de hemel ontzegt doordat Krishna hen keer op keer liet breken met hun beloftes, om zo de dharma te laten voortbestaan. Hij liet iedereen zijn of haar karma besmeuren, om via hun hand de dharma te laten zegevieren. En Dharma kan hier op zoveel manieren ingevuld worden dat je er studies aan kunt wijden. Laten we het nu houden op de orde, juistheid, gerechtigheid.
Juist doordat deze ambiguïteit in het Mahabharata zo sterk terugkomt, linkte ik het personage aan Loki, die het hele pantheon (Asen, Wanen, Jotun) de dood in drijft om een nieuwe, pure wereld voort te brengen waar de perfecte Baldr heerst.
In die zin draagt Krishna meer overeenkomsten met Loki dan Shiva dat doet. Loki en Krishna handelen meer als tricksters, waar Shiva toch vooral afstand houdt en observeert. Pas als de tijd rijp is komt hij in actie. Daarnaast heeft Shiva nauwelijks betrekking op het spelen met de grenzen van sociale etiquette en regels. Hij overschrijdt ze, punt.
Mijn interesse voor het essay werd gewekt door het feit dat Krishna tot vandaag de dag een volksheld is in India, terwijl Loki gewantrouwd en verafschuwt wordt. Ik wilde met mijn essay bloot leggen hoe deze beide personen overeen komen, om in ieder geval aan te tonen dat Loki ook als een Krishna behandeld zou kunnen (mogen) worden.
Ben je trouwens bekend met het boek "Panparadox" door de schrijver die schuil gaat achter het pseudoniem 'Vexior'? In dat boek wordt een aardig stukje comparatieve mythologie op het trickster-archetype bedreven; onder andere Pan, Loki, Lucifer, Cernunnos en Min passeren de revue.
Nee, maar het klinkt wel als eentje die ik moet lezen!