Ik geloof in toeval. Onlangs is dat een beetje aan het wankelen gebracht, dat wel, maar alsnog neig ik er meer naar dat toeval wel bestaat.
Op je religieuze en spirituele argumenten kan ik eigenlijk nauwelijks ingaan, want die zijn heel persoonlijk. Wat je redenering m.b.t. wetenschap betreft: die lijkt mij in basis te kloppen, maar gaat niet helemaal op. Als jij twee keer een even groot brokje natrium in een bak met water laat vallen vanaf precies dezelfde hoogte en op precies dezelfde plek -en voor mijn part zijn omstandigheden als de luchtbeweging, kamertemperatuur en luchtvochtigheid ook hetzelfde-, dan nog gaat het geen twee keer op precies dezelfde route door de bak met water stuiteren. Er blijft altijd een onzeker element bestaan.
Een argument voor het niet bestaan van toeval dat ik je niet hoorde noemen (waarvoor mijn waardering), maar dat ik erg vaak hoor is 'ja maar die zogenaamde "toevalligheden" doen zich zo vaak voor, dat kan haast geen toeval meer zijn'. In mijn ogen een onzinnige redenering om twee redenen:
1. Dat je je iets al dan niet voor kunt stellen is nooit een basis voor een rationeel argument.
2. Hoe vaak is vaak? Om te bepalen of het aantal toevallen dat zich voordoet, veel is, zou je ze eigenlijk naast het aantal toevallen moeten zetten die zich niet voordoen en dat zijn er oneindig veel. Zo gezien doen er zich helemaal niet zo veel 'toevalligheden' voor dat je het frappant zou kunnen noemen.
Maar vooral: wat is toeval nou eigenlijk? Toeval is toch gewoon wat wij bepalen wat het is? Als ik tegelijkertijd met een collega de hoek om loop en we botsen tegen elkaar aan, dan wordt het als toeval gezien dat we daar allebei op hetzelfde moment liepen. Als we daar niet op hetzelfde moment hadden gelopen, was het net zo goed een toevallige samenloop van omstandigheden, maar niemand die dat bijzonder vindt.
Het gaat er dus eigenlijk alleen maar om wat mensen opvallend genoeg vinden. Sec gezien: of alles wat zich voordoet is toeval, of niets wat zich voordoet is toeval. Wat frappant of opvallend is en daardoor toeval wordt genoemd, is volkomen afhankelijk van de menselijke beleving.