Auteur Topic: Oudste Europese adellijke geslachten.  (gelezen 17113 keer)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Oudste Europese adellijke geslachten.
« Gepost op: juli 23, 2014, 09:45:16 pm »
Ik ben op internet eens even flink aan het spitten in de afstamming van de oudste, nog bestaande, Europese adelsgeslachten, zowel de 'titelhouders' als de stichters, ik ben zover gekomen als het volgende:
  • Chrodbert, Frankische hertog (ca. 630) oerahn van de Robertijnen en het huis Capet; huidige representant lijkt Lodewijk-Alphons van Anjou uit het huis Bourbon te zijn;
  • Adalrich van de Elzas (voor 680) oerahn van de Habsburgers; de huidige representant lijkt Karel van Habsburg-Lotharingen te zijn;
  • Gilbert van de Maasgouw (rond 770); wordt geclaimd door Hendrik Donatus van Hessen;
  • Diederik van Liesgouw-Wettin (916-976); de huidige representant is (volgens Wikipedia), prins Michael van Saxe-Weimar-Eisenach;
  • Otbert van Milaan (voor 975); zijn huidige representant is kennelijk Ernst August V van Hannover;
  • Otto van Scheyern (1020-1078); lijkt vertegenwoordigd in de persoon van Frans, Hertog van Beieren;
  • Burchard van Zollern (tot ca. 1060); vindt huidige representant in Georg Frederick van Pruisen;
  • Egilmar van Oldenburg (rond 1100); zijn huidige representant lijkt prins Christoph van Sleeswijk-Holstein;
  • Adolf van Berg (ook rond 1100); wordt geclaimd door Frans van Limburg-Stirum;

Zoals u kunt zien: bijna alleen maar Franken en een enkele Saks. De huidige Europese royalty met een troon en een kroon zitten trouwens niet hoog genoeg in hun eigen ahnen om in de lijst voor te kunnen komen.
Verder probeer ik nog spreekwoordelijke chocola te maken van de Schotse, Ierse en Noordse geslachten maar die lijken wel een beetje uitgeadeld, zo meende ik Rollo van Normandië nog terug gevonden te hebben in de ahnentafel van Elizabeth II maar dat lijkt achteraf toch flauwekul te zijn.   
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2014, 06:52:06 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #1 Gepost op: juli 28, 2014, 08:17:57 pm »
Toevoeging: de oudste voorvader van de vorsten van Liechtenstein die ik vinden kon is de Karinthiër Siegfried van Spanheim (overleden in 1065), weliswaar middels een vrouwelijke lijn maar verder terugkijken in de Liechtensteiner ahnentafel was niet mogelijk.
Nog eentje is stichter van het huis Würtenberg: Koenraad van Wirtinisberc (omstreeks 1080); het huidige hoofd van dat huis is Karel van Württenberg. Er bestaat een speculatie over de afstamming van Koenraad als zijnde een afstammeling van de Saliër Koenraad van Karinthië. Ingeval gaat deze afstamming door tot Walaho van de Speyergouw (voor 890).

Als laatste opmerking nog een toevoeging bij de topicopening: het lijkt erop dat Adolf van Berg ook de oudste voorvader is van het huis Arenberg uit België.
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2014, 08:51:34 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #2 Gepost op: juli 30, 2014, 10:57:43 am »
Bloedlijnen zijn dus echt redelijk vaag en snel ontbloed
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #3 Gepost op: juli 30, 2014, 07:56:06 pm »
Bloedlijnen zijn dus echt redelijk vaag en snel ontbloed

Tja, het ligt er een beetje aan. Als je gewoon kijkt wie de vader is van deze-of-gene en dat blijft doen dan is het nog wel te overzien. Indien je ook vrouwelijke afstamming meerekent dan wordt één en ander een stuk ingewikkelder alhoewel bij een hoop hogere adelijke lieden de afstamming soms meerdere 'takken' op dezelfde persoon terug te voeren zijn doordat bijvoorbeeld iemands betovergrootmoeder van vrouwelijke kant de oudere zus blijkt te zijn van de overgrootvader aan de mannelijke kant: in een dergelijk geval ontstaat er een behoorlijke versimpeling in de ahnentafel.

Nog een mannetje gevonden, de oudste voorouder van onze eigen koning is volgens genealogie-mittelalter punkt de kennelijke ene Herman tot Lippe (ergens voor 1123); uiteraard ook de oudste voorouder van de bij u allen wel bekende Bernhard, prinz zur Lippe-Biesterfeld.
"Ordening baart kunde."

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #4 Gepost op: juli 30, 2014, 08:19:28 pm »
Een 'leuk' en bekend voorbeeld van een versimpeling in een ahnentafel waar ik in mijn laatste reactie in het bovenstaande op doel is de gemeenschappelijke afstamming van Nicolaas II (laatste tsaar van Rusland) en George V (koning van Groot-Brittannië en het Gemenebest tijdens WO I). Beide stammen via een 'omweg' af van zowel Frederick van Hesse-Kassel als van zijn broer Karel en dus stammen beide monarchen, als het ware, dubbel uit de bloedlijnen van het huis Hesse uit de periode daarvoor. Het is dan dus ook zo dat die Gilbert van de Maasgouw uit de topicopening dus tweemaal als oerahn fungeert, zowel bij George V als bij Nicolaas II.
Als ik me niet vergis zitten er nog wel een paar dubbele afstammingen in de bloedlijnen van deze heren.

Een bijkomend resultaat is kennelijk dat bepaalde fenotypische kenmerken ook dubbel aanwezig waren, getuige deze familiefoto:



Voor uw aller begrip: links de tsaar, rechts de Engelse koning.
   
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2014, 08:35:30 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #5 Gepost op: juli 30, 2014, 08:48:47 pm »
Zo, nog eentje en deze is voor de geschiedenis wat belangrijker omdat het de oerahn van het Saksische huis der Askaniërs betreft (en dus de derde duidelijke Saks in het rijtje):

Adalbert van Ballenstedt, landvoogd van Hagenrode (rond het jaar 970), de huidige hoofdman van die toestand is kennelijk Edward van Anhalt.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2014, 08:52:32 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #6 Gepost op: juli 31, 2014, 08:24:04 pm »
Nu heb ik volgens mij ook de oudst bekende heer uit het huis Reuß weten te achterhalen:

Erkenbert van Weida (1090-1168), de huidige hoofdman van Reuß is kennelijk Hendrik XIV, vorst van Reuß.

Een leuke feitje over Reuß is dat alle vorsten Hendrik/Heinrich heten en dat hun opvolgingsnummering door elkaar loopt doordat er nogal wat takken van het huis bestaan. Erkenbert staat, voor zover ik het kan overzien, te boek als een Oost-Frank en is dus geen Saks; in het gebiedje dat als eerste onder de heren van Reuß viel (i.e. Vogtland) wordt ook een dialect van het Frankisch gesproken. Ik heb wel het idee dat dit een letterlijk en figuurlijk een grensgevalletje is, maar goed.
Verder is nog op te merken dat de vlag van Reuß ook de vlag van de Weimar-republiek en van de huidige Duitse Bondsrepubliek is.       
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2014, 08:57:24 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #7 Gepost op: augustus 04, 2014, 10:31:41 am »
Aansluitend op de tsaar en de engelse koning, laten we hun neef niet vergeten;





Juist gezien, dat is vriend Kaiser Wilhelm. Deze drie hadden een kleine familievete, ook wel gekend als W.O. I


Er is ergens een foto van de heren in elkaars uniform, ook hilarisch gezien de geschiedenis.




Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #8 Gepost op: augustus 04, 2014, 06:37:13 pm »
En Joodse vriend van me vertelde dat zij hun bloedlijn altijd via de vrouw rekenen omdat ze dan zeker weten dat het kind Joods is omdat de moeder dat ook is. Als ik zo naar dit topic kijk is het eigenlijk super moeilijk om bij te houden wie allemaal adelijk is en dat men dit doet met achternamen. Nu heb ik me laten vertellen dat dit dankzij Napoleon is ingevoerd. Maar hoe deed men dit daarvoor dan, ik lees bv inde saga van Ragnar Lothbrok dat deze een bloedlijn claimde met Odin.

De achternaam van mijn vaders kant hebben we uitgeplozen tot die tijd en daarvoor is nks te vinden..hoe kan je dat verder opzoeken?
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #9 Gepost op: augustus 04, 2014, 08:15:15 pm »
De achternaam van mijn vaders kant hebben we uitgeplozen tot die tijd en daarvoor is nks te vinden..hoe kan je dat verder opzoeken?

Je kunt soms in administratieve papieren van kerken het één en ander terugvinden. Hogere adelijke families hadden/hebben vaak een eigen administratie. Bij Nederlandse gemeentes kun je inderdaad meestal niet verder terugzoeken dan de Napoleontische tijd.

Verder heb ik nog wel een Frankische afstammingslijn door gewroet. Het betreft de oudst bekende voorvader van de huizen Salm, Bar en Van Ardennen-Luxemburg (waarbij die laatste twee voor zover ik het overzien kon niet meer bestaan): Wigeric van Lotharingen (voor 923), een huidige afstammeling waarvan het enigszins helder is dat deze van hem afstamt is ene Karel-Filips, Wild- en Rijngraaf en erfprins van Salm-Salm maar ook ene Hugo VII van Reifferscheid-Dyck lijkt van Wigeric af te stammen.   

Voorts lijkt het zo te zijn dat de Habsburgers nog een oude afstamming hebben richting Frankrijk: Gerard, graaf van Parijs (ca. 728-779); niet zo oud als Adalrich van de Elzas maar evengoed ouder dan veel anderen in het rijtje. Er is ook een tweede claim op het huis als zodanig, naast de in Nederland bekende Karel van Habsburg-Lotharingen is dit kennelijk Sigismund van Habsburg-Lotharingen, aartshertog van Toscane en groothertog van Oostenrijk; deze Sigismund lijkt dan ook weer van Adolf van Berg af te stammen (via zijn moeder). 
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2014, 08:51:38 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #10 Gepost op: augustus 06, 2014, 08:37:10 pm »
Nou, we hebben er weer ééntje gevonden en dit maal is het noch een Frank, noch een Saks maar een Romaans figuur: de progenitor van het huis van Savoye.
De beste man heette (volgens Wikipedia): Amadeus, graaf van Belley (geboren in 976). Het huis Savoye heeft thans twee hoofdfiguren waarvan volgens mij Amadeo van Savoye, hertog van Aosta het dichts in de buurt van de feitelijke claim komt. Ik heb het idee dat de andere claimant (Victor Emmanuel, prins van Napels) dit met name is doordat hij van de laatste koning van Italië afstamt en niet doordat hij hoger in de ahnentafel van Savoye zit.   
"Ordening baart kunde."

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #11 Gepost op: augustus 07, 2014, 08:38:39 am »
Frappant hoeveel oude geslachten zo met elkaar verbonden zijn. Zouden daar al die rare inteeltziekten vandaan komen? Nee toch :P

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #12 Gepost op: augustus 07, 2014, 07:18:53 pm »
Persoonlijk zie ik de oude, hogere Europese adel dan ook als een soort landsgrensoverschrijdende etnische groep die voortgekomen zijn uit een stuk of 20 progenitoren. Ik heb trouwens wel het idee dat het probleem van inteelt al eerder (enkele keren) onderkend is, getuige de inmenging van de oude Uradel (een bekende is de Von Cramm familie), en landadel in sommige 'hogere' huizen.
"Ordening baart kunde."

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #13 Gepost op: augustus 08, 2014, 10:30:03 am »
Naast het verheffen van lokalio's tot adel, omwille van de bloedlijnen.

Raukar

  • Gast
Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Reactie #14 Gepost op: augustus 29, 2014, 01:34:24 pm »
Bij mij in de buurt woont een ander oud geslacht: Huize Merode. Ik weze wel eens te zijn gaan wandelen in zijn verboden-toegang-domein door eerst een moerasbos te penetreren en dan langs de rand van het domein verder te wandelen door de bramen. Te Everberg.

Zij stammen af van: Werner I van Rode (ca. 1095-1131) Twee generaties later wordt de naam Merode.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Huis_Merode)