Auteur Topic: Dodenverering in de Lage Landen  (gelezen 15037 keer)

Scorch

  • Lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Kudos: +1/-0
    • Bekijk profiel
Dodenverering in de Lage Landen
« Gepost op: oktober 30, 2015, 09:45:06 pm »
Onlangs sprak ik met een Poolse kennis, die mij vertelde over 'All Saint's Day' (1 Nov), waarbij hij samen met zijn familie en de rest van Polen hun tocht zouden maken langs de graven. Hij woont zelf in Szczecin, waar de grootste begraafplaats in Europa ligt. Het ritueel zorgt voor lichtvervuiling, zoveel kaarsen als er branden.

Tegelijkertijd vertelde ik hem over Sint Maarten, een feest dat in mijn stad van oorsprong (Zaltbommel) altijd groots gevierd wordt op 11 november (schouwspellen, vuren in de straten en de hele stad dwaalt door het centrum zingend met lampionnen en fakkels). Hoewel mijn Poolse kennis het feest vergeleek met Halloween merkte ik op dat het feest in tegenstelling tot Halloween niets te maken heeft met de doden. Toen viel het me op dat in Nederland eigenlijk helemaal geen feesten zijn die iets te maken hebben met de doden, hoewel dit wel een groot onderdeel was in Noords/Germaans Heidendom.

In de Keltische gebieden is Samhain nog steeds een groot feest, net als All Saint's Day (van origine ook een heidense oorsprong) dat is in katholiek Midden-Europa. In Mexico is het een van de grootste feesten van het jaar.

Kan iemand mij vertellen waarom het in de Lage Landen verdwenen lijkt te zijn? Of als het niet verdwenen is, in welke vorm het dan terugkomt?


Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Reactie #1 Gepost op: oktober 31, 2015, 12:43:10 am »
In mijn familie is het verdwenen omdat enkel mijn grootvader dood is, en de rest inmiddels de titel over en groot voor hun titel tot vader mogen plakken. Hobbemansjes gaan moeilijk dood, een reden waarom ik me er niet echt een antwoordt op kan vinden
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Braadvraat

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 218
  • Kudos: +14/-0
    • Bekijk profiel
Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Reactie #2 Gepost op: oktober 31, 2015, 09:27:06 am »
Ik weet wel dat het gewoonte is om op Allerzielen een kaarsje of bloemetje te brengen naar de graven van de overleden familieleden. Niet echt feestelijk, haha, maar er is wel degelijk inhoud.

Vrijbuiter

  • Gast
Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Reactie #3 Gepost op: oktober 31, 2015, 11:19:10 am »
Waarom de doden niet vereerd worden in de lage landen? Dat lijkt mij vrij eenvoudig.

Dat heeft te maken met het christendom. Was het niet Jezus dit tot een discipel sprak; ' laat de doden hun doden begraven'. De discipel wilde toen zijn dode vader begraven alvorens Jezus te volgen.

Overigens zijn we hier in de lage landen ook wat hypocriet als het over doden gaat. Joodse graven laten we voor eeuwig staan, daar vanuit zionistische motieven het verboden is om de graven van Joden te ruimen, maar op de graven van onze Germaanse voorouders bouwen we gerust een woonwijk. Maar heb het lef eens om de graven rondom de kerk te ruimen om er een weg of een plein van te maken. Voordat het zover is moet er dan eerst nog heel wat water door de rijn stromen.

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Reactie #4 Gepost op: oktober 31, 2015, 12:21:46 pm »
Ik ken anders genoeg graven die in en rondom een kerk geruimd zijn.
Citaat
Joodse graven laten we voor eeuwig staan, daar vanuit zionistische motieven het verboden is om de graven van Joden te ruimen
Van Zionisme is geen sprake, Moslims moeten rechtop richting Mekka worden begraven met het verbod op ruimen.

Persoonlijk vind ik doden vereren een beetje lariekoek. Immers het is slecht het lichaam dat dood is
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Braadvraat

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 218
  • Kudos: +14/-0
    • Bekijk profiel
Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Reactie #5 Gepost op: november 01, 2015, 08:34:52 am »
Het lichaam is dood en vergaat, dat klopt. Maar de herinnering niet.

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Reactie #6 Gepost op: november 01, 2015, 03:53:01 pm »
Ergo, je herinnerd een levend iemand. Geen lijk
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Roy

  • Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Kudos: +5/-0
    • Bekijk profiel
Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Reactie #7 Gepost op: november 02, 2015, 08:27:18 am »
Werkgroep Traditie houdt al jaren en jaren elke 11/11 de "Dodenminne" om stil te staan bij degenen die in het afgelopen jaar zijn overleden, maar natuurlijk net zo goed voor degenen die eerder vertrokken.

Braadvraat

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 218
  • Kudos: +14/-0
    • Bekijk profiel
Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Reactie #8 Gepost op: november 02, 2015, 05:52:45 pm »
Ergo, je herinnerd een levend iemand. Geen lijk
Akkoord, maar waarom is de plek waar het lijk ligt dan geen goede plek om diens leven te herinneren?

Vrijbuiter

  • Gast
Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Reactie #9 Gepost op: november 02, 2015, 08:07:25 pm »
Ik ken anders genoeg graven die in en rondom een kerk geruimd zijn.
Klopt, maar dat zijn altijd begraafplaatsen die al een paar generaties in onbruik zijn. Maar ik ken ook wel begraafplaatsen rond kerken die geruimd zijn. Maar wat ik al zei, voor het zover is stroomt er eerst veel water door de rijn.

Citaat
Joodse graven laten we voor eeuwig staan, daar vanuit zionistische motieven het verboden is om de graven van Joden te ruimen
Van Zionisme is geen sprake, Moslims moeten rechtop richting Mekka worden begraven met het verbod op ruimen.
Het jodendom, het christendom en de islam hebben alledrie dezelfde, zionistische basis, dus dat verklaard een hoop.

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Reactie #10 Gepost op: november 02, 2015, 08:22:08 pm »
Citaat
Het jodendom, het christendom en de islam hebben alledrie dezelfde, zionistische basis, dus dat verklaard een hoop.
Zionisme is iets anders dan abrahamisme!
Voor de duidelijkheid volgt hier een woordenboek definitie:

"zionisme o:
     (Jiddisch-Hebreeuws) joodse beweging voor terugkeer naar Zion"
.

Dat is niet per definitie een uitgangspunt van christelijke of islamitische stromingen.

"Ordening baart kunde."

Einskaldir

  • Vuurslag
  • Lid
  • **
  • Berichten: 536
  • Kudos: +21/-0
  • Einskaldir de Hielkemaniak
    • Bekijk profiel
    • Mede van de Hielkemaniak
Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Reactie #11 Gepost op: november 02, 2015, 10:20:54 pm »
Hmmmm, in de donkere dagen voor de midwinterzonnewende memoreren vele heidenen in de lage landen toch nog de wilde jacht, bestaande uit gestorven krijgers?

Verder verwijs ik graag naar de katholieke feestdag Allerzielen (jawel, vandaag!  :laugh: ).
Met mede meer mans!

Vrijbuiter

  • Gast
Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Reactie #12 Gepost op: november 03, 2015, 06:25:11 pm »
Citaat
Het jodendom, het christendom en de islam hebben alledrie dezelfde, zionistische basis, dus dat verklaard een hoop.
Zionisme is iets anders dan abrahamisme!
Voor de duidelijkheid volgt hier een woordenboek definitie:

"zionisme o:
     (Jiddisch-Hebreeuws) joodse beweging voor terugkeer naar Zion"
.

Dat is niet per definitie een uitgangspunt van christelijke of islamitische stromingen.
Dit is het laatste wat ik er over wil zeggen.

Het zionisme is een politieke ideologie die veel breder is dan de terugkeer van de Joden alleen. Het zionisme is bovendien een politieke ideologie die niet zou kunnen bestaan zonder het abrahamisme.

Maar wat ik zeg, ik laat het hierbij, want het is totaal buiten de draad.

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Reactie #13 Gepost op: november 03, 2015, 11:38:54 pm »
Ergo, je herinnerd een levend iemand. Geen lijk
Akkoord, maar waarom is de plek waar het lijk ligt dan geen goede plek om diens leven te herinneren?

Puur uit persoonlijk vlak, de huidige begraafplaatsen vind ik een beetje lijken op een te grote flat. Geen sfeer, geen schwung en veel ongewenste hangdoden. Paar keer naar de begraafplek van mijn grootvader geweest, er hing van alles rond. Behalve mijn grootvader. Die merk ik enkel op als we in gezinsverband aan het discussiëren zijn, of als ik een goed boek aan het lezen ben. We zijn er laats met de hele familie geweest, en de reactie opmakend van de rest. Heb ik het gevoel dat het mereldeel er ook zo over denkt....hoe het buiten mijn familie gaat, geen idee. Ik ken niet zoveel dode mensen
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Braadvraat

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 218
  • Kudos: +14/-0
    • Bekijk profiel
Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Reactie #14 Gepost op: november 04, 2015, 08:28:09 am »
Hangdoden, haha! Leuk verhaal. Maar hoe zou je het dan willen zien, Hobbes?