Die link met de Fransen en de Britten is reëel, dat zie je ook in de typisch Belgische bourgeois-cultuur van genoeglijk tafelen, rijk aangeklede café-interieurs, de liefde voor traditie en decoratie. Of dat Keltisch is weet ik niet, wel zie je ook dat in Engeland en Frankrijk mensen van alle rangen en standen, dus door de hele bevolking heen, veel meer waarde hechten aan de typisch volkseigen zaken waarvan ik er hierboven al enkele noemde, vergeleken met ons 'kale hollanders'. Dat Keltische is heel moeilijk 'hard te maken' omdat het ver en diep gezonken cultuurgoed is van bijna tweeduizend jaar geleden, en toch is het er.
Misschien moeten we voor een verklaring terug naar iets minder ver geleden, de middeleeuwen. Toen immers waren er nog geen nationale staten, en was het gedeelte dat nu West-Europa heet een patchwork van vazalstaten en kleine rijkjes, die elk wel een eigen identiteit hadden, maar waar eerder graduele dan absolute verschillen bestonden. De neiging van nationalisten, als bij elke moderne religie, is het eigene te verabsoluteren. Die tendens bestond vroeger niet. Oud-Engels, Oud-Nederlands en Oud-Frans lijken onderling veel meer op elkaar dan de moderne, door de nationaliteitenwaanzin getekende talen. De periode waar ik nu aan refereer is het jaar 1000, ik noem dit even omdat de middeleeuwen een nogal lange periode beslaan.
Door de geschiedenis is de Vlaamse identiteit zeer complex. Mensen die politiek bedrijven zijn vaak geneigd dingen te simplificeren, opdat mensen voor hun karretjes kunnen worden gespannen. Ik ben geneigd te denken dat zo gauw politiek in het geding komt, mystiek, magie en de historische sensatie de aftocht blazen. Politiek doodt al het andere. Machtsdenken is namelijk een totaal andere mindset en niet te combineren met de reflexieve, positieve sfeer waarin de kunsten en de wetenschappen gedijen. Dit verklaart waarom zo iets als de IJzerbedevaart zo prozaïsch overkomt. Het zou pas weer een bedevaart worden wanneer alle politieke aspiraties de mond zouden worden gesnoerd, en mensen slechts op persoonlijke titel zouden mogen spreken.